torsdag 30 oktober 2008

Så va man hemma igen.

Såg på nyheterna att de skulle bli styggväder framöver så ja bestämde sent igår att ställa in dagens jakt å fara hemöver på förmiddagen idag. Så vid halv 10 så drog ja iväg å när ja kom ovanför rättvik så började de att ligga snö brevid vägen, å mellan orsa och lillhärdal så låg de ca 5-6 cm snö på vägen....Sommardäcken satt på och spännande va de för man va ju mitt ute i skogen utan täckning på telefon och inte så mycke trafik enligt de icke existerande spåren....
Nåja tog mig ut till stora vägen mellan älvdalen och lillhärdal och nån km till ..sen kom en 90graders kurva som ja inte lyckades fullt ut att mästra i 50 km/h... Började att ta rätt fram å ja vre om å gav gas å bad till 4hjulsdriften att hjälpa, och de gjorde den när vi nådde en liten liten gruskant vid dikeskanten, Tvärkast på bilen och gick i sidled längs vägen men sakta sakta glidandes mot det motsatta diket och jo mycke riktigt så gled vi ner.
Så där stog jag med nosen rätt ner i ett djupt dike hängandes på bakdäcken i vägrenen, 2 sura hudblickar tittade på mig bak i bilen som en undran om va fan håller du på me? får vi inte sova ifred?
För att förstå hur halt de va så kan ni försöka att balansera en smörklick på en het potatis, där har ni ungefär hur de va...
Tog mig ur bilen och halkade mig upp på vägen, så kom en bil och stannade. Tack å lov så finns det hjälpsamma människor och att ja har en liten "bil" så 3 st kom till min undsättning och vi lyckades kasta upp den på vägen igen och ja lyckades ta mig hem utan fler avåkningar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad var dike bra för då?

Sparris sa...

Ja du viktoria, ett dike brukar vara till för att leda bort vatten så att man inte får så stora vattensamlingar på ett ställe. Men i detta fallet så var det ju mer en vägslänt som slutade på en lägda, ursäkta om jag var otydlig ;-) hehe