fredag 8 februari 2008

Vad har man att jobba med framöver då?



Jo först ut har vi då kalven själv, en liten halvmessyr som ja kallar för orne och han e en jämthund som blir 2 år nu den 25 feb. Han är bara 71 cm i mankhöjd och väger endast 45 kg. Ja må nog säga att han har lite potential, inta bara till att kosta pengar å äta utan också till att kunna bli en älghund.
I höst som va hade han älg nästan varända gång vi va ut, men sen så har jag ju inte turen med mig, som alla som känner mig bara kan hålla med om. Bästa jobbet hade han 100 m in på grannskogen i ca 3 timmar, ko å kalv som låg å vilade medans han gjorde sitt bästa för att skälla ut dom, och d gjorde han. dom stöttes 2 ggr och han ställde om dom bägge gångerna och sen bar det iväg nånstans längre in på grannmarken.

Projekt nummer 2 är en finnstövare som fyller 1 år den 14 april och hittills så har jag märkt att han e en jävel på att spåra och ta dö på möss, de finns nog ingen hunn som e bättre på de än min lilla Possu som han nu heter (de betyder gris på finska om nu någon undrar).

Så hur ser det ut för den här krabaten då? Jo han har lyckats med att käka i sig öronmusslan till jaktradion, knapparna till mobiltelefon, startkablarna, 2 miniräknare en hel hög med strumpor samt några skor så ja....... Dom e ju för underbara de små liven ...******##*#@!

Men man ska väl inte dömma hunden efter hur dyra saker han äter upp eller hur man nu säger, han har ju faktiskt visat ett mindre intresse för något så otippat som hare i alla fall 5 gånger i vinter. Men d e ju som ja brukar säga att dom blir inga jakthundar om dom bara får stå i hunngårn, dom måste ju få komma in i bland å...........

1 kommentar:

Johnny Storfan sa...

Å mina peltor hörselskydd har den lymmeln käkat upp åsså!! :(