söndag 14 september 2008

Jo ja tog å for ut me Orne en sväng idag, kom fram till marken och släppte å han for iväg som en kanonkula, sen va han borta i ca 40 min.....kul jakt.
När han kom till baks så fortsatte vi å gå å ja såg att de va lite björnskitar här å där samt svaga avtryck efter nån ram på nå ställe men de gick inte å se hur gamla spåren va. Älgspåren ja såg va inte nyare än ca 1 vecka, så ja tänkte att vi får väl ta de som en motionsrunda då.
När ja hade gått nästan hela biten, ja hade väl inte mer än 1 km kvar, så försvann hunn å vart borta ett bra tag. Ja tog upp mobilen för å se va klockan va å såg att kusin hade ringt så ja tog å ringde upp han. Ja sto å surra en stund me kusin å tänkte de att de va dött jävlar, för hadd e vö nå här så skull ju hunn ha fått upp redan.
Så ca 1 minut efter att ja lagt på så hörde ja de knäppte till i nå kvist bakom mig därifrån ja kom för ca 30 min sen, så ja kika dit å fick se hunn mellan granarna kommandes mot mig.
När han hade ca 30 m kvar så gjorde han en grisnit vid nå större tallar å börja skälla upp mot träna. Va faan ere nu tänkte ja..jaja ja kan ju filma lite skall iaf tänkte ja, de lä väl va nån mård som han ska skälla några skall på.
Ja får precis upp telefon å börja filma så slutar han å skälla, blir alldeles tok ivrig å "dansar" nedanför träe, rätt va de e så skäller han till en gång å de brakar till sen bär det iväg..... Jag står kvar i ca 10 min och går sen fram dit han skällt för att kolla efter nå spår.
Fanns ingenting förutom lite riven bark på marken runt träden där hunn stog. Efter ytterligare 30 min så kom hunn tillbaka glad i hågen å då hade han varit iväg nästan utanför pejlhåll........

Va de va hunn skällde på ha ja ingen aning om, å ja såg hunn när han skällde ca 30m bort men inget annat. Mård brakar inte nere på marken å älg sitter inte i träd om dom inte lärt sig av hälge.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har väl lärt oss vid det här laget vilket djur det är som brukar försvinna i tomma intet.
Det är det jag har anat länge, dom svingar sig i lianer som Tarzan!

Sparris sa...

de därför dom säger att man kan cheeta i byxan om man får dom för nära då?