tisdag 15 april 2008

Denna björn inventering förbryllar mig lite!

Jag kan inte riktigt släppa det här med dom nyss släpta siffrorna, För enligt länsstyrelsen så har de ju bara analyserat 3000 av de 5268 prover som togs det är ca 57 procent av proverna som alltså analyserats. av dessa så var det bara ca 2400 som dom kunde hitta dna från björn i.
Utifrån dessa analyser så har de då sett att de kom från 684 unika individer dvs att en och samma björn förekom i snitt på 3,5 prov.
Det är sen jag blir lite konfunderad, att utifrån dessa siffror och med olika metoder så kommer de fram till att det finns mellan 700-1000 björnar i länet!!??!!?? Hur är det möjligt?
De menar alltså att det är det minsta möjligt att i "bästa" eller "värsta" fall finns endast 14 björnar som lyckats slippa undan analys i länet, Tittar ni på kartan nedan för vart proverna är insamlade så är det bra stora arealer som det inte är taget något prov på, och sen drar ni bort ca 40%(dvs 2268st) av prickarna ni ser på måfå så blir det stora hål att kasta 14 björnar i.
Tittar jag lite snabbt på datan som är på rovbase så ser ja ju att de går tätt inpå varandra men det är svårt att sitta å analysera dessa data på "fri hand".

2 kommentarer:

Anonym sa...

hmm , som både eva och du vet så är matte ej min starka sida, men jag hänger med på ett ungefär, det lätkonstigt. men det är som Lena lärde mig, för att något skall vara vetenskapligt måste det gå att bevisa, vilket inneböär att det där är jävligt vetenskapligt...

Anonym sa...

ja eller är det att man ska kunna bevisa motsatsen för att det ska vara vetenskapligt bevisat gren?